صندلی اداری
صندلیهای مورد استفاده برای هر یک از اعضا در ادارات و سازمانها، میبایست با دکوراسیون، تعداد افراد و مدت زمان نشستن آنها همخوانی داشته باشند. در نتیجه فرم، مواد مورد استفاده و ارگونومی این صندلیها نیز باید متنوع و متفاوت باشد. بهعنوان مثال، کارمندان مدت زمان زیادی از ساعات کاری خود را بر روی صندلی مینشینند. در نتیجه سلامت ستون مهره و عضلات آنها تا حد بسیاری به راحتی و فرم مناسب و سازگار صندلی با بدنشان بستگی دارد. از سوی دیگر ، مبل و صندلیهای انتظار اگرچه ظاهری ساده دارند، اما میبایست منطبق با اصول ارگونومی و از موادی نرم ساخته شوند؛ تا در مدت زمان انتظار، مراجعان آرامش داشته باشند و از ایجاد استرس و کلافگی خودداری شود. همچنین صندلیهای مورد استفاده مدیران نیز علاوه بر راحتی باید از شکوه و جلوه ی بیشتری نسبت به سایر صندلیهای اداری برخوردار باشند. بر همین اساس، امروزه صندلی اداری به انواع مختلفی نظیر صندلی مدیریتی، صندلی کارمندی و کارشناسی، صندلی گیمینگ، صندلی کنفرانس، صندلی انتظار، صندلی اپراتوری، صندلی کانتر و صندلی آزمایشگاهی تقسیمبندی میشوند. افزون بر این، مواد مورد استفاده در ساخت صندلیها نیز با توجه به مدت زمان و نوع کاربران آنها متفاوت است. بهطور معمول صندلیهایی با مدت زمان کاربری زیاد نظیر: مدیریتی، گیمینگ، کنفرانس، کارمندی، از فومهای سرد تزریقی ساخته شده اند و از انسجام و طول عمر بیشتری برخوردارند. همچنین، این دسته از صندلی ها امکانات و مکانیزم های بیشتری دارند.
مبل اداری
استفاده از مبل های اداری اگرچه سابقهای طولانی مدت دارد، اما چند سالی است که حس و حالی عمومیتر به خود گرفته است. در واقع اگر تا چندی پیش استفاده از مبل اداری تنها به اتاق مدیران یا لابی هتلها خلاصه میشد، امروزه گسترش سازمانهای خصوصی، شرکتها و بانکها و تغییر نگرش آنها به تکریم مراجعان، موجب شده تا مبل اداری در بسیاری از قسمتهای ادارات مشاهده شود. همچنین با رونق دکوراسیون مدرن در ادارات، مبل اداری نیز ظاهری دلنشین تر به خود گرفته و علاوه بر سبکهای کلاسیک و رسمی، با رنگهای شاد و طرحهای بدیع نیز وارد بازار شده تا عهدهدار بخشی از زیبایی محیط اداری باشند.
در حال حاضر از مبلمان اداری در بسیاری از سازمانهای خصوصی، دفاتر، شرکتها و مطب پزشکان، بهعنوان جایگزینی برای صندلی انتظار استفاده میشود. این مبلها با توجه به نیاز مشتریان در ابعاد متفاوتی ساخته میشوند و برخی از آنها با پایههایی متحرک، امکان چرخش و جابجایی را برای کاربران فراهم میکنند. با توجه به نیاز فضای اداری به نظافت، مبل های اداری در عین استحکام معمولاً از وزن کمتری در مقایسه با محصولات خانگی برخوردار هستند و به راحتی جابجا میشوند. گذشته از این، در میان مبل های اداری محصولات جالبی نظیر پوف را نیز مشاهده خواهید کرد. پوف ها در اداراتی با دکوراسیون مدرن و فضای کار گروهی محصولاتی مناسب و چشمنواز هستند که علاوه بر ایجاد نشیمن راحت برای کاربران، با زیبایی خاص خود ذهن مراجعان را به خود درگیر میکنند.
میز اداری
یک فضای اداری بیش از هر چیز با میز اداری شناخته میشود. میزهای اداری نیز برخلاف گذشته از تنوع بالایی برخوردارند و جدا از میزهای مدیریت، کارشناسی و کنفرانس که از گذشته تاکنون وجود داشتهاند، میزهایی با عنوان میز کانتر و میز کار گروهی نیز به این مجموعه افزوده شدهاند. در حقیقت تغییر نگرش مدیران به اداره ی فضای کاری خود، موجب پیدایش سبکهای جدیدی نظیر فضای کار گروهی شد؛ در چنین حالتی میزهای تکی دیگر چندان کاربردی ندارند و میزهای گروهی با صرفهجویی در فضا، نیاز افرادی که در کنار یکدیگر به فعالیت میپردازند را برطرف میکنند. افزون بر این، در مجموعه ی میز کارمندی نیز انواعی نظیر میز کامپیوتر مشاهده میشود که با توجه به تجهیزات و لوازم مورد نیاز کارمندان نظیر کیس کامپیوتر، پرینتر و اسکنر، فضاهای مخصوص نگهداری این تجهیزات در آنها تعبیه شده است.
در میان میزهای اداری شاید بتوان به میز کنفرانس با توجه به تفاوت کارکرد و فرم آن با سایر میزها جداگانه پرداخت. امروزه در ادارات و سازمان ها چه از نوع سنتی و چه در قالب های مدرن تر نظیر استارتاپ ها، کار گروهی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. قبلا از میزهای کنفرانس معمولا بزرگ برای پذیرایی از مهمانان و برگزاری جلسات با افرادی که مراجعه می کردند استفاده می شد. ولی امروزه وجود بیش از یک میز کنفرانس آن هم در ظرفیت های مختلف برای هر محیط کاری ضروری است تا کارکنان بتوانند در گروه های کاری مختلف برای پیشبرد اهداف شرکت به بحث و گفتگو بنشینند. به همین دلیل تنوع و ظرفیت میزهای کنفرانس یا شاید بهتر بگوییم میزهای جلسات نسبت به گذشته بیشتر شده است.
همانطور که در بالا ذکر شد میز کار گروهی هم یکی از پدیده های مدرن در گروه مبلمان اداری است. امروزه دیگر تقسیم بندی فضا به اتاق های متعدد و استقرار کارکنان به صورت تکی یا در تعدادهای محدود در این اتاق ها مورد قبول مدیران و متناسب با نیازهای کاری آنان نیست. بلکه بیشتر سعی می شود کارکنان در فضاهای بزرگ و در کنار هم با حداقل وسایل شخصی و حداکثر امکانات عمومی قابل استفاده برای همه فعالیت کنند. حتی در سیستم های مدرن در ازای کاهش سرانه ی فضای شخصی کارکنان، فضاهای عمومی مفیدی برای استفاده ی همگانی، نظیر کافی شاپ و فضای ورزش و بازی در مجموعه در نظر گرفته می شود. خوشبختانه میزهای کاری یا به عبارت دیگر سایت های کاری از این دست، در میان تولیدات اغلب تولیدکنندگان دیده می شود و از طراحی و کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار است.
کتابخانه و فایلینگ
وجود اسناد و مدارک زیاد در ادارات امری طبیعی به نظر میرسد. این اسناد و اوراق را نه تنها نمیتوان به دور انداخت، بلکه باید به شکلی منظم و در فضایی معین قرار داد؛ تا در مواقع نیاز به سرعت به آنها دسترسی پیدا کرد. نتیجه آنکه در بیشتر اتاقهای ادارات به وسایلی نظیر کتابخانه و فایلینگ نیاز داریم که در عین صرفهجویی در مساحت اتاق، بیشترین فضای ذخیرهسازی ممکن را در اختیار کارمندان قرار دهند. با این حال، امروزه به دلیل دکوراسیونهای اجرا شده در ادارات و شرکتها، کتابخانه نیز باید از نمایی زیبا و سازگار با سایر اجزای دکوراتیو محیط برخوردار باشد. در نتیجه در بازار مبلمان اداری با تجهیزاتی مواجه میشویم که علاوه بر فضای مناسب، از زیبایی بینظیری بر خوردارند. جالب آنکه طراحان مبلمان اداری به خوبی از محدودیتهای یک محیط اداری آگاهاند. بنابراین، تجهیزات نگهداری در ادارات امروزه به انواع مختلفی نظیر کردنزا و بوفه مدیریتی، فایل، کتابخانه و کمد، ساید و کمد بایگانی تقسیمبندی میشوند که هر یک را میتوان بر اساس نیاز خریداری کرد.
ملزومات و لوازم اداری
شاید تصور کنید که در یک محیط اداری وجود وسایلی نظیر صندلی، مبل، میز، کتابخانه و فایلینگ کافی به نظر میرسد. اما لوازمی هستند که در صورت وجود آنها، کارایی یک فضای اداری افزایش مییابد. گاو صندوق یکی از تجهیزاتی است که وجود آن در بسیاری از ادارات الزامی است. خوشبختانه امروزه گاوصندوق ها با توجه به نیاز کاربران در ابعاد مختلفی ساخته میشوند. همچنین با توجه به ارزش بالای برخی اسناد، این گاوصندوق ها از قفلهای الکترونیکی با حسگر اثر انگشت برخوردارند و اغلب آنها در برابر آتشسوزی، دوام و استحکام بالایی از خود نشان میدهند.زیرپایی نیز یکی از لوازمی است که اگرچه ظاهری ساده و بیاهمیت دارد، اما در حفظ سلامت کارکنان بسیار مؤثر خواهد بود. آنها با قرار گرفتن در زیر پا از گرفتگی ماهیچهها جلوگیری میکنند. همچنین زیرپایی برای افرادی که از قامت کوتاهی برخوردارند و پای آنها در هنگام نشستن در پشت میزهای اداری به طور کامل با زمین تماس پیدا نمیکند یک ابزار سودمند و پرکاربرد محسوب میشود. افزون بر این، زیردستی نیز با قرار گرفتن بر روی میز و تغییر زاویه سطح اتکای زیر دست، ابزار مفیدی برای نوشتن و بهخصوص کار کردن با تبلت ها به شمار میرود.اگرچه وجود کازیه بر روی میزهای اداری از گذشته تاکنون مرسوم بوده اما امروزه این ابزار شکل و طرحی زیباتری به خود گرفته است که با میزهای مدرن و دکوراسیونهای شیک اداری سازگاری بیشتری دارد. افزون بر این، مدیران معمولاً به یک ست رومیزی شامل زیردستی، کازیه، تقویم و جا خودکاری با طرح و شکلی هماهنگ نیاز دارند که خوشبختانه در بازار مبلمان اداری این محصولات را با تنوعی بینظیر مشاهده خواهید کرد.