مبلمان

مبلمان

مبلمان

مبلمان

آشنایی با مراحل انجام هنر منبت کاری بر روی چوب

۱ – منبت کاری ایجاد نقش های برجسته و یا عمیق روی چوب می باشد. در منبت کاری کنده کاری و خالی کردن زمینه باید در جهت رگه ها (راه چوب) باشد تا برداشتن زمینه توسط چاقو یا مغار (قلم) راحت تر صورت گیرد.



۲ – ابتدا طرح مورد نظر توسط کاربن روی چوب آورده می شود، سپس برش اولیه با تقه زدن بر روی خطوط طرح توسط چاقوی منبت انجام می شود.



۳ – بعد از اینکه تمام طرح برش خورد شروع به خالی کردن زمینه به عمق ۱ الی ۳ میلیمتر می کنیم. هرچه فاصله عمقی زمینه با طرح بیشتر باشد طرح مورد نظر برجسته تر و زیباتر خواهد بود.



۴ – وقتی که طرح و زمینه کاملاً از هم جدا شد با چاقو یا قلم های ریزتری فرم دهی طرحها انجام می گیرد و پس از یک دوره سنباده کشی با قلمهای کاملاً ظریف نقوش روی طرحها تکمیل می شود.



۵ – نکته قابل توجه در طول کار منبت تیز بودن ابزار برش می باشد. هر چند وقت یکبار تیغه را با سنگ نفت تیز می کنند تا برشهای نرمی روی کار داشته باشد.



۶ – در صورت کنده شدن بخشی از طرح و معیوب شدن کار، می توان قطعه جدا شده از طرح را با چسب چوب در جای خود چسباند و روی کار را سنباده کشید (اگر بخش معیوب کار بصورت خاکه درآمده و یا قطعه جدا شده را نداشته باشیم می توانیم به اندازه تکه جداشده، از همان چوب بریده و روی طرح بچسبانیم). دوباره کل کار را سنباده نرم می کشیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.